account_circle Min side
HjemÅpen prekvalifisering, kunstprosjekt i Melsheia

Åpen prekvalifisering, kunstprosjekt i Melsheia

Sandnes kommune inviterer til åpen prekvalifisering og inviterer profesjonelle visuelle kunstnere og kunsthåndverkere til å melde interesse til et utendørs kunstprosjekt i Melshei naturområdet i Sandnes.

Søknadsfrist: tirsdag 28. mai 2024.

Siden 2015 har utsmykkingsutvalget i Sandnes kommune avsatt midler i årsbudsjettet til et bydels/ områdeutvalgsprosjekt.
Dette for å få kunst til steder/bygg som ikke har kunst, eller der utbyggingen ikke er så stor. Melshei turløype er valgt ut som området for utsmykning for områdeutvalg Sørøst. Dette er det området i Sandnes som er best tilrettelagt for friluftsliv. Her kan du ta skogstur med barnevogn eller rullestol, og lysløypa i Melshei åpner for treningsturer og noen sjeldne skiturer på vinterkveldene. Ønsker du turer i større ensomhet, er det et helt nettverk av smalere stier. Friluftsområdene er skogkledde, men vegetasjonen er svært ulik.

Ønsker et markant kunstprosjekt

Det er nedsatt en egen kunstkomite for prosjektet. Melshei er et skogområde til helårsbruk, og alle skal føle seg velkomne. Vi ønsker at kunsten skal fungere sammen med naturen i området og turgåere. Kunsten skal være av god kvalitet som krever lite vedlikehold. Kunstkomitéen ønsker seg et markant kunstprosjekt som kan bli en opplevelse destinasjon og ønske velkommen til området.

Kunstkomiteen har valgt å utlyse en åpen prekvalifisering for å finne kandidater som inviteres til en lukket konkurranse om kunstoppdrag i Melshei naturområdet. Direkte invitasjon til konkurranse kan forekomme, men vil ikke bli gitt noen fortrinn. Vi ønsker én kunstner til å utføre kunstprosjektet. Vi inviterer 3 kunstnere til en lukket konkurranse.

• Kunstnerens arbeidsbudsjett: 510 000 kr. inkl.mva.
    Noe fundamenterings kostnader kan dekkes utenom budsjett beløpet.
  • Konkurransehonorar: 25 000 kr,-

Alt materialet samles i én PDF på maks 15 sider, inkludert CV og en kort motivasjonstekst på maks 1 side. Det ønskes ikke konkrete forslag i denne omgangen.

Presentasjonen sendes pr. e-post: sandravaka@gmail.com.
Merk e-posten og PDF med: Prekvalifisering Melshei_Fornavn Etternavn

Framdriftsplan

1. Frist prekvalifisering 28. mai
  2. Utvalg og godkjenning i kunstgruppen i Sandnes Kommune primo juni 2024
  3. Befaring primo juni 2024
  4. Konkurranseperiode juni – august 2024
  5. Innlevering av skisseutkast konkurranse 12. august 2024
  6. Juryering i kunstgruppen medio august
  7. Kontrakt med utførende kunstner, slutt august 2024
  8. Ferdigstillelse ønskes i 2024, senest i 2025.

Last ned kunstplan her. (PDF)

Info om Melshei: https://ut.no/turforslag/11845/melshei

Kunstkonsulenter er Sandra Vaka.

Kunstgruppen består av kunstkonsulent, koordinator i Sandnes kommune, representanter fra Områdeutvalget, steds- eller byggansvarlig i Sandnes kommune, representant fra PIV (Park, idrett, vei) Sandnes kommune.

Eksempler på tidligere prosjekter i Sandnes Kommune:

• Bråten, Markus | Maskinistens lunger – NKDB – Sandnes kommune (Ganddal bydel)
  • Rios, Axel | PANAL – NKDB – Sandnes kommune (Lura bydel)
  • Blaker, Eivind | UFO – NKDB – Sandnes kommune (Høle bydel)

Sist oppdatert: 06.05.2024